Odkrivanje nadarjenih učencev
Odkrivanje nadarjenih učencev je strokovno zahtevno opravilo.
Poteka v treh stopnjah:
1. evidentiranje,
2. identifikacija,
3. seznanitev in pridobitev mnenja staršev.
EVIDENTIRANJE
- Učni uspeh,
- dosežki (performance),
- učiteljevo mnenje,
- tekmovanje,
- hobiji,
- mnenje šolske svetovalne službe.
IDENTIFIKACIJA
Vključuje naslednja merila:
Ocena učiteljev
Učitelji oblikujejo oceno o evidentiranih učencih s pomočjo ocenjevalne lestvice nadarjenosti učencev, ki zajema naslednja področja nadarjenosti:
splošno-intelektualno, učno, ustvarjalno, voditeljsko, literarno, dramsko, filmsko, likovno, glasbeno, gibalno in tehnično področje.
Test intelektualnih sposobnosti – WISC-III ali Ravnove progresivne matrice.
Test ustvarjalnosti – Torranceovi testi ustvarjalnega mišljenja, TTCT (besedna in/ali slikovna oblika Torranceovih testov ustvarjalnega mišljenja.
Testa sposobnosti in ustvarjalnosti izvede ter ovrednoti psiholog.
Za našo šolo izvede testiranje, vrednotenje in interpretacijo testnih rezultatov psihologinja Suzana Lavugner Padežanin s Svetovalnega centra za otroke in mladostnike Maribor.
SEZNANITEV STARŠEV IN PRIDOBITEV NJIHOVEGA MNENJA
To je zadnja stopnja odkrivanja nadarjenih, ko svetovalna služba skupaj z razrednikom seznani starše, da je bil njihov otrok spoznan za nadarjenega, in pridobi njihovo mnenje o otrokovi nadarjenosti.
DELO Z NADARJENIMI UČENCI
Delo z nadarjenimi učenci izhaja iz naslednjih temeljnih načel:
- širitev in poglabljanje temeljnega znanja,
- hitrejše napredovanje v procesu učenja,
- razvijanje ustvarjalnosti,
- uporaba višjih oblik učenja,
- uporaba sodelovalnih oblik učenja,
- upoštevanje posebnih sposobnosti in močnih interesov,
- upoštevanje individualnosti,
- spodbujanje samostojnosti in odgovornosti,
- skrb za celostni osebnostni razvoj,
- raznovrstnost ponudbe ter omogočanje svobodne izbire učencem,
- uveljavljanje mentorskih odnosov med učenci in učitelji,
- ustvarjanje možnosti za občasno druženje.
PREDLAGANE OBLIKE DELA Z NADARJENIMI UČENCI
- notranja diferenciacija,
- fleksibilna diferenciacija,
- dodatni pouk,
- individualizirani programi za delo z nadarjenimi,
- vzporedni programi,
- obogatitveni programi (sobotne šole …),
- športne in kulturne sekcije,
- interesne dejavnosti,
- dnevi dejavnosti,
- kreativne delavnice,
- raziskovalni tabori,
- priprava za udeležbo na tekmovanjih,
- programi za razvijanje socialnih spretnosti,
- programi za osebni in socialni razvoj (interakcijske vaje, socialne igre, mladinske delavnice),
- hitrejše napredovanje,
- osebno svetovanje učencem in staršem,
- izbirni predmeti,
- seminarske naloge,
- raziskovalne naloge,
- svetovanje nadarjenim pri izbiri poklica.
Literatura:
Koncept Odkrivanje in delo z nadarjenimi učenci v devetletni osnovni šoli (1999), Ljubljana, Ministrstvo za šolstvo, znanost in šport,
http://www.zrss.si/pdf/SSD_nadarjeni%20koncept.pdf , 15. 5. 2006.
Operacionalizacija koncepta: Odkrivanje in delo z nadarjenimi učenci v devetletni osnovni šoli, 2000, Ljubljana, Zavod republike Slovenije za šolstvo.
http://www.zrss.si/doc/SSD_Nadarjeni%20operacionalizacija%20koncepta.doc,
Povzetek Koncepta odkrivanje in delo z nadarjenimi učenci
Winner, T. (2005). Nadarjeni otroci, Miti in resničnost (str. 2-3).